Op 9 juni jl. is het bestuur van de Wijkraad Fûgellân bijeen geweest, met als aanwezigen Romke Hoekstra, Anne Meinema, Sonja Postma, Harry Kooistra en Renny v.d. Weij. Afwezig met kennisgeving waren Anneke Santhuizen en Sam Elharkati.
Tijdens deze vergadering werd unaniem nieuw bestuurslid Renny v.d. Weij tot penningmeester benoemd en hartelijk welkom geheten als nieuw bestuurslid van de wijkraad.
Verder zijn tijdens deze vergadering nog een aantal zaken ter sprake gekomen.
Op het gebied van veiligheid in de wijk:
– Ter hoogte van de nieuwe loopbrug in het Dokkumer Bos zijn enige tijd geleden dranghekken geplaatst om de open doorgang naar de Rondweg te versperren. Jeugd kwam tijdens het spelen rondom deze brug regelmatig bij of zelfs op de weg, waardoor gevaarlijke situaties zijn ontstaan. Komend voorjaar zal door de gemeente d.m.v. boompjes en/of struikgewas een definitieve afsluiting naar de weg komen.
– Auto’s in de wijk worden regelmatig in of heel dicht bij bochten in de straten geparkeerd. Dit komt de veiligheid niet ten goede. Wij willen wijkbewoners er dan ook op attenderen dat dit een onwenselijke situatie is. Niet alleen voor mede weggebruikers, maar ook voor hulpdiensten en ook de vuilnisophaaldienst.
-De shared space zone t.h.v. de IJsherberg. Bij de oprit naar de Harddraversdijk toe is de verkeerssituatie niet echt duidelijk voor onder meer automobilisten. De situatie zal bekeken worden en in samenspraak met de gemeente en de wijkagent zal aan een oplossing gewerkt worden.
– Dongeradyk t.h.v. de nieuwe fietsbrug. Ondanks de duidelijk aangegeven haaientanden, die de voorrang voor fietsers en voetgangers aangeven is de situatie minimaal vanuit 1 hoek niet overzichtelijk. Een oplossing zou kunnen zijn om de 30 km zone te vergroten, waardoor de borden verplaatst worden tot ruim voor de oversteekplaats. In een later stadium wordt in samenwerking met de gemeente bekeken of er een mogelijkheid is dat snelverkeer eerst gedwongen wordt om te stoppen, voor men kan doorrijden.
Overige punten:
– Het is mogelijk om eventueel met subsidie projecten op te zetten binnen de wijk. Voorbeelden zijn een gezamenlijke barbecue, een speeldag voor de kinderen in de wijk, of wat nog belangrijker is, een buurthuis. Een mooie situatie zou zijn dat dit buurthuis een vaste plek heeft waar wijkbewoners 1 à 2 keer per maand een inloop kunnen hebben naar bijvoorbeeld de wijkagent, zorgverzekeraar etcetera. Uiteraard is de betrokkenheid van de inwoners hier ook belangrijk voor de de initiatieven, invulling van projecten en uitvoering hiervan.
Op korte termijn komen we hier op de website er op terug.
– Om als wijkraad goed te kunnen functioneren is het noodzakelijk een Huishoudelijk Reglement op te stellen. Romke is hier inmiddels mee bezig en heeft dit in grote lijnen al klaar.
-Ontwikkeling Harddraverspark. Een aantal weken geleden is het gehele bestuur gevraagd om te kijken naar de gemeentelijke plannen m.b.t. het Harddraverspark, bestaande uit 4 opties. Het voltallige bestuur heeft hier aangegeven een voorkeur te hebben naar optie 4, het opknappen van het Harddraverspark en behoud van de sport aldaar. Deze optie geeft ook de mogelijkheid de stadscamping uit te laten breiden en de mogelijkheid meerdere evenementen te kunnen laten organiseren. Te denken aan, concours hippique, braderie, kleine evenementen, circus etc. Romke heeft de meningen op een rij gezet en deze naar de gemeenteraad gezonden.
-Pannakooi: Vanwege de coronacrisis heeft het overleg omtrent de Pannakooi een tijd op een laag pitje gestaan. Wij als wijkraad zijn nog steeds zoekende naar een nieuwe locatie voor de Pannakooi en willen dit op termijn zeker met de gemeente gaan bespreken. In de wijk zal ook gepolst worden bij omwonenden van potentiële locaties, wat hun mening hierin is. Uiteraard is dit nu nog in de oriënterende fase, desondanks blijft de Pannakooi op de agenda staan tot alle opties bekeken zijn en er een oplossing is gevonden.
Rond 21:30 sluit de voorzitter de vergadering en wenst iedere aanwezige een veilige thuiskomst.
Het bestuur.